17 mars 2014

Sy eget kuddfodral

Här kommer beskrivning på hur du syr ditt eget kuddfodral.
Du behöver 2 tyger, ett lite grövre och ett tunnare tyg, nålar, en sax, en symaskin med tråd och en innerkudde.

Klipp det grova (grå) tyget så det passar din innerkudde. Min kudde mäter 50*50 cm. Glöm inte sömsmån. Riv sedan remsor av det tunna (vita) tyget i lite olika bredder. Jag rev remsor mellan 1,5-3 cm. Ta bort ev trådar som blir.
Remsorna bör vara 3 gånger så långa som kudden. Jag valde att riva 6 stycken.

Sy längs mitten av remsorna med raksöm. Ställ in symaskinen så det blir långa stygn.

Ta sedan tag i den ena tråden från raksömmen och dra försiktigt ihop tyget, så det “lockar” ihop sig.

Nåla fast remsorna på kudden, där du vill ha dom. Med jämna mellanrum eller lite där det känns bäst.
Jag valde att ha lite olika mellanrum mellan mina.

Sy fast remsorna med samma långa raksöm. Dra gärna lite i kuddtyget medan du syr så du inte kör fast.
Klipp av tygbitarna som hamnar utanför kuddtyget.
Vänd sedan på tyget så remsorna hamnar inåt och sy med raksöm runt kuddtyget.

Lämna en öppning på sista sidan du syr, för att kunna stoppa in innerkudden.

Stoppa in innerkudden och sy sedan igen hålet. Antingen med en raksöm långt ut på tyget eller sy ihop för hand om du vill att trådarna inte ska synas.
Klipp bort ev trådar.
Så var det klart!

3 kommentarer:

Emschen sa...

Snyggt och enkelt!
Önskar jag hade haft ett pysselrum för jag har så mkt jag vill göra och så liten plats (och tid) att göra det på.

Anonym sa...

Super snyggt...
Ha en bra helg!
Kram Birgitta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK!
Kram,
Regina